SEARCH
REGION: SWEDEN
EN
SV
Distansarbete på CHG-MERIDIAN

Distansarbete i sin enkelhet: Rätt mindset

Många företag kämpar med att införa en digital arbetsplats. Tekniken och processerna som används är ofta avancerade, men ändå ligger prestanda och anställdas produktivitet fortfarande kvar på samma nivå som tidigare – och det blir tydligt hur viktigt det är att få de anställda ombord när det gäller en digital arbetskultur. Följande artikel belyser den nyckelroll som de anställda spelar i alla digitaliseringsstrategier.

Nästan 75 procent av europeiska IT- och HR-chefer som deltog i PAC: s Digital Workplace in Europe-undersökning tror att kvaliteten på arbetsmiljön kan vara avgörande för framgången för deras verksamhet. Men vad händer om arbetsmiljön förändras från en dag till en annan? Under de senaste veckorna har företagen arbetat platt för att möjliggöra distansbetet, och majoriteten av de anställda har varit tvungna att vänja sig till en ny arbetsplats och hemmakontoret. En sådan ändring är inte helt enkel för varje anställd, och många lämnas missnöjda snarare än entusiastiska. Vissa har svårt att vänja sig till det nya sättet att arbeta, andra säger att de saknar en känslomässig koppling. För de drabbade företagen kan detta ha en betydande inverkan om de tappar värdefull personal.

Förändring - den sociala utmaningen

Det finns många skäl för motstånd till förändring. Vissa människor närmar sig nya saker med skepsis och ser inte nödvändigtvis fördelarna med att ändra sättet de arbetar på. Vissa känner sig överväldigade eller lämnade att klara av sin nya arbetsmiljö ensam. Andra är rädda för att deras arbetsbelastning kommer att öka och oroar sig för att inte hinna med. 

Christian Bredlow, grundare och VD för byrån Digital Mindset, är väl medveten om vikten av att få arbetskraften ombord: ”Varje digital arbetsplats, varje socialt intranät och varje digitaliseringsprojekt kommer i slutändan att bedömas i vilken grad användarna välkomnar den nya plattformen. ”

”Att implementera den digitala arbetsplatsen framgångsrikt på lång sikt kräver investeringar i de anställdas digitala tankesätt – detta då tekniken bara är lika effektiv som de anställda som använder den. Enligt min mening är tre faktorer viktiga för att göra distansarbetet till en framgång: tekniken, plattformen och de anställda."

Lukas Wojoczek
Digital Workplace Sales, CHG-MERIDIAN AG

Individuellt stöd under hela förändringsprocessen

När vi implementerade den nya strategin och den digitala arbetsplatsen på CHG-MERIDIAN, låg fokuset i början på våra anställda och deras individuella krav. Vi antog att övergången från den traditionella till den digitala arbetsplatsen skulle kräva en viss mängdträning och vi ville bekanta de anställda  med den nya strategin och arbetssättet. Vårt huvudmål var att skapa en miljö där våra kollegor kunde lära sig att använda tekniken med förtroende och känna sig motiverade att arbeta. För att underlätta detta har vi infört en flexibel arbetstidsmodell som gör det möjligt för våra anställda att välja när och var de ska arbeta.

Vi har också skapat interaktiva plattformar för e-lärande som erbjuder utbildning online, en FAQ och visar hur man kan skapa egna videos. Ett internt team modererar klasserna och är tillgängliga för att hjälpa via livechatt. Vi erbjuder fortfarande analoga alternativ för professionell utveckling, eftersom varje anställd har sin föredragna metod att lära sig. Förra året kom vi till exempel på idén om ett digitalt arbetsplatskafé där de anställda kan träffa våra digitala arbetsplatsexperter för en pratstund över en kopp te eller kaffe.

Användarupplevelse (UX) som en extra värdeskapare

Företag som vill påskynda digitala processer och förbättra sina affärsresultat bör hålla ett öga på arbetsplatsupplevelsen och därmed på deras anställdas motivation. I detta sammanhang menar vi värdet på den upplevelse som erbjuds av den digitala arbetsplatsen. Enligt psykologiprofessor Dr. Marc Hassenzahl inkluderar detta behovet av självbestämd handling (autonomi), för att uppleva något nytt (stimulering) och för respekt och uppskattning (popularitet).

En bra användarupplevelse är en nyckelfaktor för att skapa värde och uppnå framgång. Företagsrådgivningen Korn Ferry uppskattar att produktiviteten är 18 procent högre i företag med starka åtagandegrader, medan intäktsökningen är två och en halv gånger större och vinsterna är dubbelt så hög.

Användarupplevelse under hela enhetens livscykel

Den avgörande faktorn för att uppnå en kontinuerlig och lyckad användarupplevelse för de anställda är en oavbruten kedja av upplevelser genom hela enhetens livscykel. Läs vidare för att lära dig hur detta kan fungera:

• Upphandling: låt de anställda välja utrustning

För att skapa en solid grund för UX måste företag låta anställda välja sin utrustning från en fördefinierad kundvagn snarare än att tilldela hårdvara till dem. Trots allt vet de anställda bäst vilka enheter som är mest användbara för just deras arbetsuppgifter. Det enklaste och mest kostnadseffektiva sättet att göra detta är via en självbetjäningsportal med enskilda medarbetarkonton och en kundvagnsfunktion. Detta gör det möjligt för de anställda att konfigurera sin arbetsplats och beställa sin utrustning själva, öka användarnöjdheten och minska bördan på upphandling och IT.

• Tillhandahållande: förvandla det till en upplevelse

Att ge de anställda sin nya utrustning kan också göras till en upplevelse, till exempel genom att enheterna levereras i attraktiva förpackningar (unboxing-effekt) eller vid större lanseringar kan man anordna utrullningsevenemang. Om utrustningen inte är förkonfigurerad bör varje enhet vara enkel och snabb att installera. För att hjälpa de anställda att komma igång kan man skapa utbildningsvideor eller hjälpa till med automatiserad konfiguration via företagets desktop- eller företagsmobilitetslösningar.

• Användning: gör det dagliga arbetet till ett nöje

Att använda teknik kräver rätt kompetensuppsättning, och det finns ett konstant flöde av nya produkter på marknaden. Därför kan proaktivt erbjudande av tips och råd till anställda för att hjälpa till med sina dagliga uppgifter göra det lättare för dem att ta sig an den digitala arbetsplatsen. Hur växlar jag mellan bildskärmar? Hur går jag in i presentationsläget? Hur kan jag överföra konferenssamtal från min smartphone till min stationära PC, eller tvärtom, utan att tappa anslutningen? Det finns många sätt att dela sådan information på, exempelvis via kunskapsportaler, nyhetsbrev, podcast eller via temahändelser.

• Uppgradering / uppdatering: en möjlighet till förnyelse

Anställda vill arbeta med utrustning som passar deras uppgifter, och de förväntar sig också att deras affärsenheter är minst lika tekniskt avancerade som deras personliga (Unisys). Det är därför det är viktigt att den digitala arbetsplatsen flexibelt kan utökas, modifieras och moderniseras, till exempel genom programuppdateringar eller program/mjukvara som enkelt går att ladda ner till den nuvarande enheten. Att informera de anställda om nya tillgängliga uppdateringar ökar ytterligare nöjdhetsnivån

LÄS MER

Läs mer om våra lösningar och tjänster eller begär våra whitepapers inom ämnet
Exempel från verkligheten

DEN DIGITALA ARBETSPLATSEN PÅ CHG-MERIDIAN

Att arbeta på distans är nu ett hett ämne. Men vad behöver du göra för att dina anställda ska kunna arbeta på distans utan problem? Läs vidare för att ta reda på hur vi på CHG-MERIDIAN implementerade den digitala arbetsplatsen och vilka element som var nyckeln till detta.

Läs mer 
Man in a shirt sitting at a desk working on a laptop with headphones on
Distansarbete på CHG-MERIDIAN

Distansarbete i sin enkelhet: Tekniken

Den digitala arbetsplatsen är en integrerad del av varje digitaliseringsstrategi och CHG-MERIDIAN är inget undantag. För att implementera den digitala arbetsplatsen framgångsrikt och optimera den på lång sikt tror vi att det finns tre faktorer som påverkar kvaliteten på distansarbetet: tekniken, plattformen och - sist men inte minst - de anställdas digitala tankesätt. Ta reda på vad den tekniska faktorn handlar om i den här artikeln.

Läs mer 
Man working from home with a laptop with headphones on
Distansarbete på CHG-MERIDIAN

Distansarbete i sin enkelhet: Den digitala plattformen

Dataplattformar tillåter oss att organisera och strukturera översvämningen av digital information på ett förnuftigt sätt när vi arbetar på distans. De gör det också möjligt för oss att arbeta i virtuella team över gränserna. Vart vi än befinner oss. Denna typ av flexibilitet är redan normen hos CHG-MERIDIAN, och varje dag lär vi oss något nytt. Ta reda på vad dataplattformar handlar om.

Läs mer