För ett teknikhanteringsföretag som CHG-MERIDIAN, spelar den digitala arbetsplatsen en integrerad roll i vår digitaliseringsstrategi. Distansarbetet blir viktigare, både nationellt och internationellt, och arbetsplatsen måste vara tillräckligt flexibel för att möjliggöra detta. Mobila enheter spelar en nyckelroll, men det handlar också om digitala plattformar och processer samt de anställdas digitala tankesätt.
Distansarbete kräver rätt IT-utrustning, där effektiva teknikinvesteringar är hörnstenen i vår digitala arbetsplatsstrategi. Vi såg till att all utrustning för arbetsplatsen, bestående av en bärbar dator och en smartphone, blev tillgängligt för alla anställda baserat på de olika behoven som finns i varje användargrupp. Kundvagnen som de anställda kan välja sin utrustning ifrån uppdateras och utvidgas kontinuerligt, och varje anställd kan välja de enheter som bäst passar deras sätt att arbeta. De kan också lägga till alla tillbehör de behöver, till exempel hörlurar.
Utrustningen kan användas både för arbete och privat, medan en säkerhetslösning säkerställer att all data skyddas och raderas i slutet av utrustningens livstid i enlighet med dataskyddsriktlinjerna.
Mobila enheter är värdelösa om användaren inte kan få fjärråtkomst till den information de behöver för att utföra sitt arbete. På CHG-MERIDIAN förlitar vi oss på en molnlösning och virtualisering av alla våra applikationer. Vi arbetar även med samarbetsverktyg, som Office 365, som ger våra anställda tillgång till den information de behöver, var som helst.
Vi har även digitaliserat ett antal dokument-, kontrakt- och fakturahanteringsprocesser så att vi inte längre är beroende av papper. Dessutom kan alla serviceförfrågningar under utrustningens livscykel göras digitalt. Om till exempel en enhet går förlorad eller blir defekt kan man snabbt och enkelt beställa en ny via vår självbetjäningsportal, där enheten sedan skickas till den anställdes önskade adress. En god användarupplevelsen är viktigt för oss, och vi lägger mycket tid och fokus på att utveckla användarvänligheten av våra plattformar.
Att enbart ha rätt teknik och infrastruktur på plats leder inte automatiskt till ett framgångsrikt resultat. Dessa måste användas på rätt sätt, vilket är varför vår digitala arbetsplatsstrategi även fokuserar på de anställda. Det är avgörande att ge de anställda allt de behöver för att arbeta digitalt och på distans. För att underlätta detta har vi infört en flexibel arbetstidsmodell som gör det möjligt för våra anställda att välja när och var de ska arbeta.
Eftersom övergången till en digital arbetsplats kräver en viss justering ser vi till att all support som krävs för att säkerställa att distansarbetet blir en framgång.
Genom våra interaktiva plattformar för e-lärande erbjuder vi online-utbildningar, svarar på frågor och skapar videos med användbara tips och trix för distansarbetet. Ett internt team av experter, som består av representanter från olika avdelningar, modererar klasserna och är till hands för att hjälpa till via en livechatt.
Vi erbjuder fortfarande analoga alternativ för utveckling och lärande, eftersom varje anställd har sin egna föredragna metod att lära sig. För ett år sedan kom vi på idén om att starta ett digitalt café för våra anställda. Här kan de träffa våra digitala arbetsplatsexperter för lite prat över en kopp te eller kaffe. Vi har nu lanserat denna idé över hela världen.
Kontakta oss om du har några frågor
Executive Vice President Finance APAC