Vad är företagets totala IT-kostnader? Bara få budgetinnehavare kan svara på den frågan. Självklart kan priser jämföras vid inköpstidpunkten och support- och underhållsavtal kan avtalas för att täcka en del av driftskostnaderna.
Men finns det flera frågor som gör det svårare att beräkna den totala ägandekostnaden (TCO) för en enhet:
Nedan följer tre tips som kan hjälpa er med att reda ut dessa osäkerheter:
1. Tänk på hela livscykeln: Varje tillgång går genom typiska livscykelfaser, från upphandling och utrullning till faktisk användning och avskaffning eller remarketing. Endast genom att ta hänsyn till, och planera för hela livscykeln kan du fatta hållbara budgetbeslut.
2. Tänk på hela arbetsplatsen: Smartphones, surfplatta, bärbar datorer, PC - anställdas digitala arbetsplats består ofta av en rad enheter med egna anskaffnings-, utrullnings- och underhållsprocesser. Hur mycket och hur länge varje enhet används är ofta okänt. En realistisk analys av TCO för en digital arbetsplats kräver en helhetssyn på den anställdas IT-utrustning och dess användning. Detta är det enda sättet att avgöra om det är mer kostnadseffektivt att köpa eller välja en kundanpassad helhetslösning utifrån era behov.
3. Arbeta med rätt tjänsteleverantör: Som regel säljer tillverkare och tjänsteleverantörer utrustning och avtalar avtal som ger dem de bästa marginalerna. Dessutom tar de ofta bara hänsyn till isolerade aspekter av den digitala arbetsplatsen, vilket väcker frågan om deras rekommendationer och erbjudanden faktiskt passar bäst för dina individuella behov och om upphandlings- och användningsmodellen kommer att löna sig.
”Vi från CHG-MERIDIAN ser alltid över hela livscykeln. Vi arbetar för våra kunders intresse, hittar rätt mix för deras individuella användningsprofil och kommer med en finansieringsstrategi som inte belastar deras balansräkning och fördelar den totala kostnaden optimalt över livstiden. ”