På bara några år har Green Mountain vuxit till en av de ledande leverantörerna av ”gröna” datacentretjänster. All energi som krävs för att driva anläggningarna genereras av vattenkraft, medan det iskalla vattnet i fjordarna hjälper till att kyla. Efterfrågan på energieffektiva, högpresterande servrar växer. Internationella kunder från banksektorn, energiföretag, IT-tjänsteleverantörer och statliga myndigheter samt fordonsutvecklare som kräver mycket datorprestanda vänder sig till Green Mountains koldioxidneutrala infrastruktur.
Det faktum att Green Mountain är helt beroende av förnybar energi och hållbarhet är en viktig faktor för många företag i deras beslut att använda det norska företagets tjänster. "Våra kunder letar i allt högre grad efter hållbara lösningar som kommer att förbättra miljöavtrycket för deras IT-infrastruktur", säger Runar Espeland, servicechef på Green Mountain. "I synnerhet efterfrågan på gröna livscykeltjänster ökar. Även om servrar och lagringslösningar har en längre livslängd än en dator, kommer det en tid att kontrollera om de fortfarande uppfyller kraven eller behöver bytas ut. I samarbete med CHG-MERIDIAN i Skien, Norge, har vi skapat ett omfattande servicepaket för dataradering, renovering och remarketing av avvecklade enheter. Detta är det perfekta tillskottet till vår portfölj av gröna IT-tjänster.”
”Våra kunder letar alltmer efter hållbara lösningar. Framför allt efterfrågan på gröna livscykeltjänster ökar.”
Teknikexperterna på CHG-MERIDIAN ser till att alla enheter som tagits ut bruk renoveras eller återvinns, beroende på deras tillstånd, på ett miljövänligt sätt. De hanterar säkert radering av all data, analyserar och korrigerar fel, tar bort optiska defekter och hjälper kunden att sälja begagnad utrustning på andrahandsmarknaden. Om renovering och återförsäljning inte är möjligt, ser teamet i Skien till att enheterna återvinns på ett miljövänligt sätt.
Radering av data utförs alltid i enlighet med ägarens krav och lagen. Detta kan låta uppenbart, men det har blivit ännu viktigare med införandet av GDPR. Regleringen är en av anledningarna till att Green Mountains kunder i allt högre grad söker professionellt stöd.
”Varje kund får en anpassad lösning som är skräddarsydd för deras specifika hårdvara och data”, förklarar Jan-Thore Johnsen, Senior Technical Sales på CHG-MERIDIAN i Skien. "Hela processen är dokumenterad och certifierad enligt den säkerhetsnivå som krävs." Beroende på avtalet utförs dataraderingen och renoveringen eller återvinningen på teknikcentret i Skien; Om enheter som ska kasseras inte kan överlämnas av säkerhetsskäl, tillhandahåller CHG-MERIDIAN en mobil dokumentförstörare. ”Våra kunder värdesätter diskretionen och flexibiliteten som lösningen på plats erbjuder. Detta har definitivt ökat värdet på den service vi tillhandahåller”, säger Espeland.
Det faktum att miljöfördelarna med återanvändning av IT-utrustning är många gånger större än återvinning, får fler och fler företag att överväga denna tjänst vid slutet av livscykeln för deras IT-utrustning. Teamet på Green Mountain uppskattar att säkerhet och kostnadseffektivitet är lika mycket fokus för kunderna som hållbarhet. "I de flesta fall kan avvecklade enheter generera intäkter som kan återinvesteras i inköp eller leasing av ny utrustning och ta press från budgeten", säger Johnsen. "Vår strategi är att göra det möjligt för kunder att återvinna sin gamla IT-utrustning på ett sätt som är grönt, säkert och lönsamt, och som följer andan i den cirkulära ekonomin."
"Vi gör det möjligt för våra kunder att återvinna sin avvecklade IT-utrustning på ett sätt som är lika grönt, säkert och lönsamt och som följer andan i cirkulär ekonomi."
För Green Mountain är en av nyckelfaktorerna i det framgångsrika partnerskapet med CHG-MERIDIAN, som man enades om 2018, skalbarheten i det gemensamma tjänsteerbjudandet. Antalet företag som använder datacenteroperatörens tjänster fortsätter att växa medan IT-utrustningen för många av Green Mountains kunder når slutet på sin livscykel. "Vi är glada att ha hittat en partner som kan växa med oss och som förstår våra kunders stränga krav på hårdvara och datahantering", säger Espeland.
Johnsen är lika säker på att det finns en stor potential här: ”Våra tjänster ligger vid gränssnittet mellan slutet och början av en IT-livscykel. Detta är den perfekta utgångspunkten för att öka medvetenheten om de fördelar som omfattande livscykelhantering, som erbjuds av oss, kan ge."