Precis som hållbarhet är ett viktigt fokus för företag i dagens värld, har hållbarhet ofta ett viktigt personligt värde för medarbetarna. Ansvarsfull IT-livscykelhantering handlar trots allt om att hantera resurser så att t.ex. en dator som används av en anställd får ett nytt liv i en annan användning. Till exempel kan en workstation som använts i verksamheten i tre år vara en mycket användbar utrustning för en utbildningsinstitutions behov. Det bästa alternativet ur miljösynpunkt är att ge arbetsstationen en ny livscykel istället för att återvinna den. Arbetsgivarens hållbarhetsarbete, och hur det återspeglas internt, kommer också att förbättra medarbetarnas uppfattning om sin arbetsgivare, vilket i sin tur kommer att påverka medarbetarnas lojalitet.
Alla arbetsstationer och enheter har inte samma livscykel. Beroende på modell har ett företags dator ofta en livslängd på 2-4 år, varefter den bör uppgraderas. Det är viktigt att planera utbytet av olika enheter enligt deras livscykel, så att man undviker situationer där utbytet måste ske till exempel mitt i ett viktigt projekt. Noggrann planering av utrustningens livscykel gör det också möjligt för slutanvändaren att planera för utbyte i god tid och undvika de utmaningar som är förknippade med utbyte.
För korta eller för långa livscykler på medarbetarnas enheter kan ha en direkt inverkan på deras arbete och därmed på deras upplevelse. Utrustningens tekniska prestanda påverkas förr eller senare och behovet av service och underhåll ökar. Ur ett finansiellt och livscykelhanteringsperspektiv möjliggör användningen av olika produktkategorier och hyresperioder olika livscykler för olika typer av utrustning, vilket undviker den administrativa bördan för utbyte av utrustning. Ett transparent centraliserat system för livscykelhantering säkerställer att utrustningen förnyas på ett rationellt och välinformerat sätt.
Ibland kan utrustningen också vara underutnyttjad i förhållande till behovet, och därmed till nackdel för den anställde. I synnerhet spelar leverantören en viktig roll när behoven planeras per användargrupp eller på användarnivå. Utmaningar kan vara relaterade till frågor som att den valda utrustningen inte är lämplig för behovet, att den inte finns tillgänglig i tillräckliga mängder eller är föråldrad.
På CHG-MERIDIAN är vi specialiserade på att hantera teknik på människors villkor. Vi arbetar inom IT, hälsoteknik och industriell teknik. Våra tjänster hjälper dig att göra livscykelhanteringen tydlig och transparent. Läs mer på vår webbplats och kontakta oss.