SEARCH
REGION: SWEDEN
EN
SV
Marienhospital optimerar processer genom ett integrerat koncept för teknikanvändning

Konsoliderade inköp och underhåll av ultraljudsenheter minskar kostnaderna, ökar effektiviteten och håller budgeten, samtidigt som man undviker störningar i sjukhusverksamheten

Vår kund MARIENHOSPITAL

Med 19 specialistkliniker, 20 tvärvetenskapliga centra och över 750 sängplatser är Marienhospital Stuttgart en av de största sjukhusen i delstaten Baden-Württemberg. Cirka 2 000 anställda behandlar varje år runt 30 000 patienter inom den slutna vården och cirka 85 000 inom öppenvården. Detta katolska sjukhus, vilket fungerar som central vårdgivare och som dessutom är akademiskt undervisningssjukhus för Tübingenuniversitet, förenar mer än 130 års tradition med högteknologisk medicin. Dess omfattande bestånd av medicinsk utrustning inkluderar ett stort antal ultraljudssystem från olika tillverkare.

Utmaningar

Administrativt tungrott och ansträngande på grund av olika tillverkare
Svårigheter att hantera kostnadsstrukturer
Höga kostnader för utbildning på grund av olika modeller

Söker en tillverkaroberoende lösning

När det var dags att köpa in 25 nya ultraljudsapparater övervägde Marienhospital att köpa alla från en tillverkare för enkelhetens skull. Det visade sig dock ogörligt, eftersom ingen enskild leverantör kunde täcka alla medicinska behov. Det är här CHG-MERIDIANs styrka gav sig till känna. Som leverantörs-neutral partner kunde CHG-MERIDIAN konsolidera stora investeringar med olika leverantörer i ett enda avtal.

Vårt skräddarsydda upplägg technology2use för MARIENHOSPITAL

UTRUSTNING

Med 25 nya ultraljudssystem till ett värde av över en miljon euro moderniserar Marienhospital sitt utrustningsbestånd och säkerställer därmed sin tekniska relevans för lång tid framöver. Avtalet omfattar utbyte till den senaste tekniken efter bara fyra och ett halvt år, vilket minimerar driftstoppen och på sikt håller nere underhålls- och slitagekostnader.

FINANSIERING

Klassisk leasing: "Användning i stället för ägande" är mottot för vårt finansieringskoncept. Med regelbundna avbetalningar som inkluderar service och underhåll underlättar leasing budgetarbetet under hela perioden och likviditeten bibehålls.

TJÄNSTER

Eftersom hyresavtalet inkluderar ett fullständigt underhållskontrakt är CHG-MERIDIAN också sjukhusets "enda kontaktpunkt" för all service under hela leasingperioden. Fördelen för Marienhospital är att de anställda vet exakt vem de ska kontakta, vilket minskar risken för driftstopp som kan påverka patientvården negativt. Denna mer personliga serviceupplevelse är anledningen till att Marienhospital väljer att arbeta med CHG-MERIDIAN.

Slutsats

Med CHG-MERIDIANs technology2use-lösning uppnådde Marienhospital en mer enhetlig uppsättning utrustning, skräddarsydd efter deras medicinska krav. Detta resulterade i väsentligt reducerade inköps- och underhållskostnader. Men en enda kontaktpunkt och transparenta, förutsägbara kostnader minimerades dessutom det administrativa arbetet och driftskostnaderna.

De nya systemen förbättrar inte bara diagnostiken, utan minskar även driftstoppen. Detta innebär att vård kan tillhandahållas snabbare och fler patienter behandlas, vilket förbättrar patientresultaten för sjukhuset. Med garanti och fullt underhåll inkluderat är budgeten inte längre ansträngd till följd av oplanerade inköp av ersättningsutrustning.

Ytterligare effektivitetsökningar var möjliga genom att uppgradera enheterna och koppla dessa till en informationsbas. Med hjälp av ett spårningssystem kan personalen nu snabbt och enkelt se var de mobila enheterna befinner sig via en surfplatta. En användaranalys ger tillförlitliga data för en behovsorienterad planering av enheternas användning.

"Enheternas moderna och harmoniserade infrastruktur gör processerna mer effektiva och vårt sjukhus ännu effektivare – till transparenta kostnader. CHG-MERIDIANs finansieringslösning omfattar hårdvara, service och driftstopp i ett enda kontrakt, vilket gör att vi kan planera med tillförsikt och utnyttja vår budget på bästa sätt."
Commercial Director, Marienhospital Stuttgart
Lösningen i siffror

Genomsnittlig teknikinvestering i en organisation

~ 5 %

är den genomsnittliga investeringen i teknik räknat i procent av intäkterna för organisationer i vårdsektorn – Deloitte (2023)

Sänk driftskostnaderna

$ 93 miljarder

spenderas årligen under sjukhusutrustningen livscykel
– Helix Strategy (2022)

Ökade kostnader för inköp av varor

~ 10 %

ökar kostnaderna för inköp av varor enligt ekonomichefer i vårdsektorn
– Deloitte (2022)

Framgångsverktyg

tesma – all information i ett system

Läs mer om produkten 

carbonZER0

Koldioxidneutral leasing

Ökad hållbarhet vid IT-upphandling
Läs mer 

eraSURE®

AUTOMATISERAD OCH SÄKER RADERING

Maximal säkerhet genom certifierade raderingsprocedurer
Läs mer 

Läs fler framgångshistorier

Läs om hur våra kunder har dragit nytta av CHG-MERIDIANs lösningar
Läs mer 

Kontakta oss

Vill ni ha personlig och kostnadsfri rådgivning? Kontakta oss och se hur ni kan dra fördel av vår expertis.

Kontakta oss

Vi står alltid redo att lyssna på er och era behov: Ni är välkomna att ringa eller mejla.
Kontakta oss