Choose your region

or choose our
SEARCH
REGION: SWEDEN
Exempel från verkligheten

DEN DIGITALA ARBETSPLATSEN PÅ CHG-MERIDIAN

Att arbeta på distans är nu ett hett ämne. Men vad behöver du göra för att dina anställda ska kunna arbeta på distans utan problem? Läs vidare för att ta reda på hur vi på CHG-MERIDIAN implementerade den digitala arbetsplatsen och vilka element som var nyckeln till detta.

För ett teknikhanteringsföretag som CHG-MERIDIAN, spelar den digitala arbetsplatsen en integrerad roll i vår digitaliseringsstrategi. Distansarbetet blir viktigare, både nationellt och internationellt, och arbetsplatsen måste vara tillräckligt flexibel för att möjliggöra detta. Mobila enheter spelar en nyckelroll, men det handlar också om digitala plattformar och processer samt de anställdas digitala tankesätt.

RÄTT TEKNIK ÄR GRUNDEN FÖR DIGITALA ARBETSPLATSER

Distansarbete kräver rätt IT-utrustning, där effektiva teknikinvesteringar  är hörnstenen i vår digitala arbetsplatsstrategi. Vi såg till att all utrustning för arbetsplatsen, bestående av en bärbar dator och en smartphone, blev tillgängligt för alla anställda baserat på de olika behoven som finns i varje användargrupp. Kundvagnen som de anställda kan välja sin utrustning ifrån uppdateras och utvidgas kontinuerligt, och varje anställd kan välja de enheter som bäst passar deras sätt att arbeta. De kan också lägga till alla tillbehör de behöver, till exempel hörlurar.

Utrustningen kan användas både för arbete och privat, medan en säkerhetslösning säkerställer att all data skyddas och raderas i slutet av utrustningens livstid i enlighet med dataskyddsriktlinjerna.

DIGITALA PLATTFORMAR LEDER TILL EFFEKTIVA PROCESSER

Mobila enheter är värdelösa om användaren inte kan få fjärråtkomst till den information de behöver för att utföra sitt arbete. På CHG-MERIDIAN förlitar vi oss på en molnlösning och virtualisering av alla våra applikationer. Vi arbetar även med samarbetsverktyg, som Office 365, som ger våra anställda tillgång till den information de behöver, var som helst.

Vi har även digitaliserat ett antal dokument-, kontrakt- och fakturahanteringsprocesser så att vi inte längre är beroende av papper. Dessutom kan alla serviceförfrågningar under utrustningens livscykel göras digitalt. Om till exempel en enhet går förlorad eller blir defekt kan man snabbt och enkelt beställa en ny via vår självbetjäningsportal, där enheten sedan skickas till den anställdes önskade adress. En god användarupplevelsen är viktigt för oss, och vi lägger mycket tid och fokus på att utveckla användarvänligheten av våra plattformar.

DIGITALT MINDSET - HUR MEDARBETARE KAN BOOSTA DIGITALISERINGEN

Att enbart ha rätt teknik och infrastruktur på plats leder inte automatiskt till ett framgångsrikt resultat. Dessa måste användas på rätt sätt, vilket är varför vår digitala arbetsplatsstrategi även fokuserar på de anställda. Det är avgörande att ge de anställda allt de behöver för att arbeta digitalt och på distans. För att underlätta detta har vi infört en flexibel arbetstidsmodell som gör det möjligt för våra anställda att välja när och var de ska arbeta.

breakout area with snacks and people sitting down with laptops

Eftersom övergången till en digital arbetsplats kräver en viss justering ser vi till att all support som krävs för att säkerställa att distansarbetet blir en framgång.
Genom våra interaktiva plattformar för e-lärande erbjuder vi online-utbildningar, svarar på frågor och skapar videos med användbara tips och trix för distansarbetet. Ett internt team av experter, som består av representanter från olika avdelningar, modererar klasserna och är till hands för att hjälpa till via en livechatt.

Vi erbjuder fortfarande analoga alternativ för utveckling och lärande, eftersom varje anställd har sin egna föredragna metod att lära sig. För ett år sedan kom vi på idén om att starta ett digitalt café för våra anställda. Här kan de träffa våra digitala arbetsplatsexperter för lite prat över en kopp te eller kaffe. Vi har nu lanserat denna idé över hela världen.

LÄS MER

Läs mer om våra lösningar och tjänster eller begär våra whitepapers inom ämnet
Man in a shirt sitting at a desk working on a laptop with headphones on
Distansarbete på CHG-MERIDIAN

Distansarbete i sin enkelhet: Tekniken

Den digitala arbetsplatsen är en integrerad del av varje digitaliseringsstrategi och CHG-MERIDIAN är inget undantag. För att implementera den digitala arbetsplatsen framgångsrikt och optimera den på lång sikt tror vi att det finns tre faktorer som lyckat distansarbete är beroende av: tekniken, plattformen och - sist men inte minst - de anställdas digitala tankesätt. Ta reda på vad den teknologiska faktorn handlar om i den här artikeln.

Läs mer 
Digital Workplace

Companies still have plenty to do when it comes to the digital workplace

A study shows that the majority of employees want to take advantage of mobile working, but companies are yet to catch on to this trend. There is a lack of equipment and of coherent concepts, despite the fact that the digital workplace and digital skills are crucial factors in the success of Industry 4.0 and Work 4.0.

Läs mer 
Digital Workplace

Invest in technology without busting the budget

The digital transformation of business makes innovative payment models such as pay-per-use possible. In comparison to classic financing, by relying on a payment method that is based on actual usage, companies can avoid high capital expenditure on IT equipment or on installing and running IT solutions and servers.

Läs mer 
  • Digital Collaboration: How to make collaboration tools work

    Collaboration tools can link people and share knowledge across time zones and physical locations, making work more efficient and productive. But the prospective users have to be on board.

    pdf, 2 MB
  • DIGITAL WORKPLACE: HOW YOU CAN INCREASE EMPLOYEE BUY-IN

    This white paper highlights the strategies that companies can adopt to improve employee buy-in for the digital workplace and shows how they can get the most out of their digital workplace investments.

    pdf, 1 MB

Kontakta oss

Kontakta oss om du har några frågor

Lukas Tränkle

Vice President Sales